måndag 12 maj 2008

Assyriska fortfarande obesegrade

Nykomligen Assyriska FF fortsätter att ånga på i toppen av Superettan. Trots att laget igår saknade två ordinarie mittfältare, Martin Åslund och Andi Toompuu, besegrade man IK Sirius med 3-0. Efter fem omgångar är laget nu i serieledning.

Det var annars Sirius som inledde matchen bäst, men på sedvanligt uddlöst manér rullade Sirius mest boll utan att skapa några riktiga farligheter. Som närmst kom Sirius när Andreas Eriksson fick ett läge precis framför mål men avslutet blev på tok för svagt för att bli till någon prövning för Jon Rytterbro i Assyriskamålet. Det var istället Assyriska och Dennis Öslundh som inledde målskyttet genom att säkert förvalta den straff som Assyriska tilldömts efter att Mikael Nordh brottat ner Xhevdet Llumnica inne i Sirius straffområde.

Efter 1-0-målet tar Sirius åter över taktpinnen i matchen men som så många gången förr denna säsong skapar laget inga riktigt vassa målchanser utan Assyriska och Jon Rytterbro kan tämligen enkelt freda sitt mål. Strax före pausvilan ökar sedan Assyriska på sin ledning då högerbacken Alex nickar in en hörna från Dennis Östlundh.

Under den andra halvleken är det sedan bara ett lag på plan och Siriusspelarna ser allt mer bortkomna ut samtidigt som Assyriskas spelare uppträder med pondus och självförtroende. Enligt de rapporter som ADVVOS har fått så bjöd inte halvleken på något extra utan Assyriska kunde enkelt bevaka sin ledning och avgöra matchen under slutminuterna. Assyriskas tredje mål för kvällen kom på tilläggstid efter att anfallaren Diñho förvaltat en utspark från Jon Rytterbro och med enkel kroppsfint rundat Sirius målvakt Alexander Garcia och rullat in bollen i öppet mål.

Efter andra raka segern är stämningen förstås på topp i Assyriska. Laget fortsätter att imponera och har fint flyt i spelet samt ett antal vassa målskyttar som alltid leverar. I Sirius är stämningen desto dystrare. Inte nog med att laget förlorade för tredje matchen i rad, dessutom så skadade sig nyckelspelarna Gustav Segerström och Andreas Eriksson. Segerström fick en bristning i vaden och tvingades utgå redan på uppvärmningen. Andreas Eriksson slet under den andra halvleken av en muskel i baksidan av låret. Det är ännu oklart hur länge de två spelarna blir borta men Sirius får det nog tufft om man tvingas spela utan Eriksson och Segerström allt för länge.

Vinsten förde Assyriska förbi Åtvidabergs FF och Landskrona BoIS upp i tabelltoppen. Med en match mer spelad än BoIS leder nu Assyriska Superettan på 13 poäng. Landskrona BoIS möter imorgon Jönköpings Södra på hemmaplan.

Startuppställningar:

Martin Lorentzsson Filip Bergman Fredrik Samuelsson Alex

Narsai Shaba

Eddie Mousa Dennis Östlundh

Göran Marklund

Xhevdet Llumnica Diñho
---------------------------------------------------------------------------------------
Alexander Gerndt

Petter Österberg Andreas Eriksson Martin Ekström

Fredrik Olsson Pierre Gallo

Love Lidström Jonas Lundmark Mikael Nord Erik Tengrot

Alexander Garcia

Mål: 26 min. 1-0 Dennis Östlundh (straff), 46 min. 2-0 Alex (Dennis Östlundh), 94 min. 3-0 Diñho (Jon Rytterbro)
Varningar:Pierre Gallo (29 min.), Filip Bergman (59 min.), Diñho (75 min.)
Byten: 62 min. Filip Bergman (ut), Lamin Conateh (in); 70 min. Narsai Shaba (ut), Ilyas Merkes (in); 71 min. Fredrik Olsson (ut), Antouman Jallow (in); 79 min. Andreas Eriksson (ut), Daniel Hoch (in); 86 min. Alexander Gerndt (ut), Elon Folkesson (in)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: