torsdag 29 maj 2008

På västfronten intet nytt

Live-bloggning direkt från den åttonde omgången mellan IK Sirius - Enköping SK

90 +4 min. Domaren blåser av matchen. Vinst för Sirius. Är det här vändningen?

90 min. Bajaktarevic ligger och vrider sig på plan efter att ha stött ihop med en ESK-spelare. Usch, vad vi ogillar sån skit. Maskning är ett otyg och det blir bara fånigt när det ledande lagets spelare ligger och låtsas att de har ont bara för att få tiden att gå. I det här fallet gick säkert en tre minuter och domaren vågar som vanligt bara lägga på en minut.

85 min. Pantic räddar matchen från att punkteras. Sirius slår en lång boll upp på en ensam Alexander Gerndt som tar emot och håller i, väntar in sina medspelare och släpper en boll i djupet på Martin Ekström men Pantic gör en fantastisk räddning.

83 min. Bollen dansar på Sirius mållinje efter att Bajaktarevic gått bort sig på en hörna. Det här kan fan i mig sluta precis hur som helst.

76 min. Ny farlig chans för ESK efter att Mohammed snurrat upp Tengroth på vänsterkanten. Gussevs nick går precis över Bajaktarevic ribba.

72 min. Nu blir det riktig nerv i matchen. 2-1 efter en strålande frispark från Jamal Mohamed. Från ett rätt kasst läge långt ner mot kortlinjen skruvar Mohamed in en frispark över en chanslös Bajaktarevic.

Fingertoppskänsla i det bytet av Bosse Petersson!

61 min. Vankas det panik i ESK? Nu dubbelbyte: Jamal Mohamed in för Sergiy Mytin samt Anders Lindberg in för Viktar Sokal

59 min. Det är ett helt annat Sirius nu. Petter Österberg tar avslut utanför straffområdet och tvingar Pantic till ett fint ingripande. Siriusspelarna uppträder på ett helt annat sätt än vad man har gjort de senaste fem matcherna. Helt plötslig är tålamodet och självförtroende tillbaka och laget vågar spela vacker fotboll.

57 min. Tveksam straffsituation för ESK. Bollen studsar upp och tar på armen på en Siriusspelare inne i straffområdet. ESK-spelarna höjer armarna men domaren väljer att inte blåsa.

56 min. 2-0! Ett fantastiskt mål. Helt underbart! Magnifikt. Återigen står Daniel Hoch för en makalös passning fram till Alexander Gerndt som den här gången inte gör något misstag utan sätter bollen distinkt till vänster om Pantic.

53 min. Gerndt bränner än en gång öppet läge efter ett mycket vackert anfall från Sirius. Bollen går som på ett snöre och nickas ner precis på fötterna på Gerndt som befinner sig framför mål.

48 min. Daniel Hoch visar klass. Ifrån ett trängt läge trollar Hoch fram bollen till en helt fri Alexander Gerndt. Avslutet går utanför.

Andra halvlek börjar

45 +2 min. Ypperligt läge för kontring för Sirius. Enköping har precis avslutat mot Siriusmålet och har många spelare i offensiva postitioner. Bajaktarevic kastar ut bollen snabbt. Petter Österberg får bollen ungefär vid mittlinjen. Inte en enda Siriusspelare tar en löpning. Alla, och då menar vi verkligen alla, står bara stilla och glor, som om någon annan ska göra jobbet åt dem.

Visst, vi förstår att det bara är 1 minut kvar till paus och att ni känner er nöjda med att gå till paus med ledning, men tänk på vad ett mål i det ögonblicket hade gett - ni hade fullkomligt slaktat ESK:s hopp och sedan hade ni kunnat kruisa er igenom andra halvlek istället för att som nu få slita som djur för att behålla ledningen.

41 min. Byte för Sirius. Love Lidström ut efter att ha spräckt ögonbrynet och Jonas Lundmark in. Med tanke på Lundmarks insats som ytterback mot Qviding måste detta vara ett mardrömsbyte för Sirius.

40 min. Mål-Micke har visst bytt namn till Målsumpar-Micke.

35 min. När vi har gnällt på Gerndt måste vi även ge kredd när kredd ska ges. Förspelet till Petter Österbergs friläge är fullkomligt lysande.

32 min. Gerndt springer offside.

Det här är en sak som ADVVOS har lagt märke till på sistone. Sirius springer enormt mycket offside vilket givetvis måste vara ett tecken på lagets dåliga inbördes kommunikation och att man ännu inte riktigt fått till den där perfekta tajmingen och samspelet som krävs för att man ska lyckas helt och fullt.

27 min. Daniel Hoch strumprullare in en riktig bjudning från ESK-försvaret.

Pinsamt svag insats av ESK:s mittförsvar. Erik Tengroth tar ett misslyckat avslut utanför straffområdet och bollen rullar långsamt in i mitten av ESK:s straffområde där Hoch, med ryggen mot mål och en ESK-försvarare i ryggen, tillåts vända upp och med en ruskig felträff lurar Hoch Djordje Pantic. Ett riktigt bjudmål.

19 min. ADVVOS vill göra sina läsare uppmärksamma på Viktar Sokals helt fantastiska öststatsfrilla. Som klippt och skuren ur en Ryan McGinley-bok.

15 min. Efter den första kvarten har varken Sirius eller Enköping bjudit på några nyheter. Spelet bjuder ungefär på det förväntade. OK passingsspel ute på plan, halvrisigt och öppet försvarsspel, dålig kommunikation inom det egna laget och oskärpa i de avgörande lägena. Att säga att lagen är för oklara i den sista tredjedelen är en underdrift.

Sirius har haft det mesta av spelet och skapat en och annan vass chans men spelarna visar upp det ena undermåliga avslutet efter det andra.

Inga kommentarer: